Gezond eten: zo houd jij het vol!

Een gezonde levensstijl is belangrijk. Gezond eten en genoeg bewegen zorgen ervoor dat jouw lichaam optimaal functioneert én dat je lekker in je vel zit. Want wanneer je gezond bent, voel je dat en straal je dat ook uit. Toch kan het voelen als een enorme uitdaging, gezond eten. Hoewel we weten dat het eigenlijk het beste is wat we voor ons lichaam kunnen doen, blijft gezond eten lastig vol te houden. Hoe komt dat eigenlijk? En belangrijker nog: hoe zorg je dan dat het wél lukt? 

De drang naar ongezond eten 

’s Avonds een zak chips terwijl je lekker ligt te Netflixen op de bank of een pizza laten bezorgen na een lange dag: hoe komt het toch, dat we vaak kiezen voor lekker maar ongezond eten? Dat heeft verschillende oorzaken. Allereerst gemak: het is makkelijker om een vette hap te bestellen, dan zelf een gezonde maaltijd klaar te maken. Ook bevatten deze producten vaak veel suikers, vetten en zout. Dat zijn stoffen die je een tijdelijke kick geven, totdat je weer baalt van je misstap. Hoe zorg je ervoor dat je gezond gaat eten én dat je het ook echt vol gaat houden? Ik als lifestyle coach in Dordrecht help je verder met een paar tips. 

1.    Wees niet te streng voor jezelf 

Wanneer je nooit wat lekkers mag eten van jezelf, zal een gezonde levensstijl jou niet gelukkig maken. Want dan weerhoudt dat je ervan om iets te doen waar je blij van wordt: genieten van lekker eten. Ga op zoek naar balans! Gun jezelf een stukje chocola of een taartje. Luister naar wat je lichaam graag wil en nodig heeft. Dan zul je merken dat het niet altijd vraagt om ongezonde dingen, maar dat het allemaal draait om een goede balans. 

2.    Bedenk waarom je eet 

Denk bewust na over je eigen eetgedrag en probeer stil te staan bij de momenten waarop je zin hebt in overmatig ongezond eten. Het kan namelijk zijn dat je hier zin in hebt omdat je je bijvoorbeeld verveelt, gestrest bent of omdat je jezelf wilt troosten. Het herkennen van deze patronen kan je helpen om een gezondere leefstijl vol te houden. Probeer een alternatief te vinden in deze situaties. Is er een vriendin die je kunt bellen om een stukje mee te gaan wandelen, of kan je partner helpen in een stressvolle week? Door dit soort heftige emoties te herkennen op het moment dat je ze voelt, kun je actief op zoek naar een andere oplossing dan eten. 

3.    Zorg voor een goede voorbereiding 

Het is maar al te makkelijk om naar iets ongezonds te grijpen wanneer je thuiskomt na een lange dag. Zorg daarom dat je altijd een gezonde snack in huis hebt of de basics voor een gezonde maaltijd. En ja, dat kan ook gewoon een lekkere pasta zijn! Doe daarnaast slim boodschappen: neem een lijstje mee en zorg dat je geen honger hebt wanneer je naar de winkel gaat. 

Wil jij graag een gezondere leefstijl aanhouden, maar lukt het je nog niet om alleen deze verandering teweeg te brengen? Ik help je graag aan een gezond eetpatroon en aan voldoende lichaamsbeweging, bijvoorbeeld met mijn personal training in Dordrecht of Bootcamp in Dordrecht. Je kunt altijd contact met me opnemen voor meer informatie over de begeleiding die ik aanbied. 

(Visited 113 times, 1 visits today)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.