Zo bereid jij je voor op een bootcamp! Dit kan je het beste wel en niet eten

Bootcamp is de beste manier om te werken aan je fitheid. Je werkt namelijk niet alleen aan je conditie of kracht, maar combineert beide vormen van lichaamsbeweging en krijgt zo een full body workout waarmee je alle spiergroepen traint én waar je conditie van verbetert. Bootcamplessen kosten veel energie, die je lichaam uit voeding haalt. Daarom is het belangrijk goed na te denken over wat je eet voorafgaand en na een bootcamples. 

Eten voor bootcamp 

Omdat je tijdens een bootcamples intensief beweegt, raad ik je aan om uiterlijk 2 uur voor de les je laatste grote maaltijd genuttigd te hebben. Wanneer dit korter van tevoren is, krijgt je maag te weinig kans om de maaltijd volledig te verteren. Dat zorgt voor een vol gevoel en kan zwaar op je maag voelen wanneer je aan het sporten bent. Het is het verstandigst om een licht verteerbare maaltijd te eten. Er mogen best wat koolhydraten in zitten, maar vetrijk voedsel is juist af te raden. Dat is namelijk moeilijker verteerbaar.  Veel mensen lijken koolhydraten te vermijden voor een training, omdat ze vinden dat het een vol en zwaar gevoel geeft. In feite zijn juist complexe koolhydraten, die onder andere in volkoren boord, pasta en zilvervliesrijst zitten, de beste bronnen van duurzame energie. 

Geschikte maaltijden 

Maar wat kun je dan precies het beste eten voor een les? Wanneer je laatste grote maaltijd het ontbijt is, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor havermoutpap met melk, yoghurt met muesli en wat fruit of noten, of een boterham met kipfilet of 100% natuurlijke pindakaas. Deze opties zijn ook geschikt wanneer je laatste grote maaltijd een lunch is. Is je eten voor bootcamp een avondmaaltijd? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een pastamaaltijd met niet al te veel kaas, aardappelen, groenten, en een stukje vlees of een maaltijdsalade met veel groente. 

Heb je vlak voor de bootcamp toch nog trek? Dan kun je tot een half uur voor je training nog een klein tussendoortje nemen om deze trek te stillen, zodat je niet met honger begint aan je training. Dat kan bijvoorbeeld een banaan zijn, een hand nootjes en een mueslireep.

Wat kun je beter niet eten? 

Net zoals dat er een hoop geschikte maaltijden zijn die je kunt eten voorafgaand aan een training, zijn er ook een aantal dingen die wat minder geschikt zijn voor een bootcamp. Denk bijvoorbeeld aan producten met veel snelle suikers zoals snoep of frisdrank. Deze producten kunnen een hypo veroorzaken, waardoor je last krijgt van trillen, duizeligheid of hoofdpijn. Er zijn meer soorten voeding die je beter kunt laten staan, omdat ze van invloed zijn op je fysieke en mentale gemoedstoestand. Hierover kan ik je alles vertellen tijdens een van mijn lifecoaching trajecten. 

Drinken is net zo belangrijk 

Naast het nuttigen van een geschikte maaltijd is nadenken over je vochtinname net zo belangrijk. Het is belangrijk om al voor de training genoeg te drinken (uit onderzoek blijft dat het goed is als je ruim van tevoren twee tot drie grote glazen water drinkt), maar ook tijdens de training moet je zo’n 150 tot 250 milliliter water drinken per kwartier. Je kunt bij warm weer ook een sportdrankje nemen, zodat je elektrolyten weer worden aangevuld. 

Vraag je je af of je je op de juiste manier voorbereidt op een bootcamp? Je mag altijd contact met mij opnemen voor het juiste advies. Daarnaast bied ik ook personal training in Dordrecht aan. Ik help je graag bij het vinden van een gezonde levensstijl! 

(Visited 17 times, 1 visits today)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.