Het belang van afkoelen en stretchen na het sporten

Welke sport je ook beoefent, voor een fit lijf is het belangrijk om het sporten verstandig aan te pakken. Niet alleen tijdens je training moet je op je bewegingen letten, ook een goede warming-up en cooling down is erg belangrijk. Een warming-up voor je training gebruik je om je spieren warm te maken. Maar waarom zijn stretch oefeningen na het sporten zo belangrijk? We leggen het je uit.

De voordelen van afkoelen en stretchen

Waarom zijn stretch oefeningen belangrijk? Tijdens een training ben je hard aan het werk. Jouw spieren krijgen veel te verduren en dat is precies de bedoeling. Zo werk je immers aan je conditie en spierkracht. Na zo’n inspanning is het wel belangrijk om je spieren en hart rustig terug te brengen naar hun normale staat. Dit doe je door middel van een cooling-down en stretch oefeningen. Stretch oefeningen hebben een aantal voordelen:

  • Minder kans op duizeligheid na een training.
  • Beter voor je hart, waardoor je de kans op hartritmestoornissen verlaagt.
  • Snellere afvoer van afvalstoffen uit de spieren, waardoor je minder kans hebt op blessures.
  • Minder stijfheid na het sporten.

Hoe pak je stretch oefeningen na fitness aan?

Als jouw training is afgelopen, begin je direct aan de cooling-down. Hierbij is het eerst van belang om jouw hartslag naar beneden te krijgen. Dit doe je door rustig te bewegen, bijvoorbeeld lopend of fietsend. Als je hartslag weer rustig is, kleed je je eerst warm aan. Dat is beter voor je spieren. Daarna kun je een statische stretch oefening doen. Dit betekent dat je de houding een tijdje vasthoudt. Wissel verschillende stretch oefeningen af om alle spieren terug te brengen naar hun normale lengte. Let er bij stretch oefeningen na fitness altijd op dat je niet direct na het trainen stretcht. Dit kan je spieren juist beschadigen. Neem daarom altijd eerst de tijd om je hartslag naar beneden te brengen en kleed je warm aan voordat je aan de oefeningen begint.

Hulp bij warming-up, training en cooling-down

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een goed trainingsschema, inclusief warming up, stretch oefeningen en een cooling-down? Wil je graag gaan trainen met een personal trainer in Dordrecht, zodat je zeker weet dat het goed gaat? Dat kan!

Benieuwd naar welke stretch oefeningen er bij jou passen? Neem contact met ons op!

Of heb je andere vragen over het ontwikkelen van een gezondere levensstijl? Neem dan contact op. Personal training, lifestyle coaching en bootcamp, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Zo is er altijd een manier die goed bij jou past.

(Visited 14 times, 1 visits today)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *